Don't be afraid to sparkle

Don't be afraid to sparkle

Hei! Hadde skrevet dette innlegget forrige torsdag, men glemt å publisere det. Smarte meg. Trykket på lagre som utkast. Men hvertfall, på torsdag tok jeg bilder. Læreplanmål for denne gangen var

- motta, planlegge, tilrettelegge og gjennomføre et fotooppdrag og vurdere resultat
- planlegge, idéutvikle, designe, produsere og vurdere markeds- og målrettede medieprodukter 

Jeg spurte mamma om hun kunne være "kunden" min. Altså at jeg mottok et fotooppdrag fra henne. Så da fant hun et produkt hun ville jeg skulle reklamere for, som ble en neglelakk som er min bestevenn sin (hehe creds, du vet). Så vi snakket litt om hva hun ville for dette oppdraget, og hun fortalte at hun ville at produktet skulle kommet godt frem. Jeg trengte ikke å ha med hele produktet, men det skulle være iøyefangende og spennende. Ellers ville hun ha noe skrift på, helst ikke noe om selve produktet, men heller et lite slagord.
Illustrasjon: meg. Laget i Adobe Photoshop CS5. Aidas modellen.

Tenkte jeg kunne bruke Aidas modellen som en inspirasjon. Så lagde modellen i Photoshop. Aidas modellen består da av å skape oppmerksomhet rundt produktet eller tjenesten, så interesse for å gå videre, så et ønske om å gå videre, deretter selve handlingen, altså du går videre og kjøper produktet, og deretter kommer resultatet.
Her er produktet mitt:


Foto: meg, Canon 1000D EOS + 60mm macro. Redigert i Adobe Photoshop CS5.

Attention:
jeg syns produktet i seg selv skaper oppmerksomhet. Neglelakken er veldig rett opp i fjeset ditt, fordi man ikke kan se hele produktet, men et utsnitt. Mens kanskje majoriteten av reklameprodukter viser hele produktet, skaper dette en interessant kontrast med det "vanlige". Dette kan ses på som oppmerksomhetsvekkende.

Interest: interessen for produktet kan heves ved hjelp av typografien. "Don't be afraid to sparkle" eller på norsk, "ikke vær redd for å glitre". Hvorfor skal man være det tenker du kanskje. Ja hvorfor? Det skal være lov å skille seg ut, og være en egen person, og ved hjelp av dette budskapet, måten det er formulert på, kan interessen for å skille seg ut bli større. Det er ikke alle som tør å skille seg ut, så budskapet sier liksom at det ikke er noe gale med det, og ordet sparkle er laget glamorøst som også kan skape interesse for produktet, ettersom det er noe annerledes enn det man kanskje er vandt til.

Desire: videre ønsker jeg selvsagt at ønsket om å eie produktet forstørres. Ved hjelp av typografiske hjelpemidler og et spennende utsnitt håper jeg det vil få kunden til å ville ta steget videre.

Action: handlingen, nemlig å skaffe seg produktet. Det kan være vanskelig å få en kunde til å endre handling. For det første må produktet være bra. Men det handler også mye om hvordan produktet fremstilles. Hvis produktet ditt er knallbra, men du reklamerer dårlig er det ikke overraskende om du taper på det, at kunden ikke endrer handling.

Satisfaction: resultatet. Blir forbrukeren fornøyd, blir forventningene innfridd? Her spiller det mye på selve produktet. Man må jo nesten bare håpe på at produsenten sitt produkt holder mål. Det kan være vanskelig å skulle måtte lage reklame for noe du ikke støtter, selv om det er noen en kanskje kommer til å måtte gjøre. Og ikke bare om du selv ikke støtter det, men om produktet faktisk er dårlig og ikke innfrir det som blir lovet. Man vil jo ikke føle at man lurer forbrukerne. Det vil gi deg og produsenten et dårlig omdømme.

Så en liten egenvurdering til slutt. Jeg syns det var veldig gøy å jobbe slik som dette! Litt annerledes enn å dra ut på fotooppdrag alene. Tror dette er en måte jeg kan jobbe på flere ganger. Jeg syns også at produktet ble veldig stilig! Er fornøyd med resultatet, det ser glamorøst ut, og om jeg hadde sett en slik plaktat i et blad, eller i byen, hadde jeg blitt veldig fristet til å kjøpe produktet. Vet ikke om det er fordi reklamen var så fantastisk bra, men her er det vel heller produktet sin skyld for min del. Jeg kunne sikkert gjort det litt annerledes, men syns ikke det jeg gjorde var så gale. Det fikk en slags luksus-i-hverdagen-preg over seg på en måte. Et fint budskap føler jeg, at å glitre trenger ikke koste tusenvis. Og du skal ikke være redd for å skille deg ut.

Om du hadde sett dette i et blad, hvordan ville du handlet? 


3 kommentarer

Rebekka

01.des.2011 kl.13:04

Gud, du er så flink. Likte det kjempegodt! Fint slagord, det passer godt. Vil veldig gjerne kjøpe neglelakken, hehe <3

sunniva

01.des.2011 kl.17:41

fin neglelakk pusen <3

Benedikte

02.des.2011 kl.22:04

Æææææh, sykt kult!

Skriv en ny kommentar

hits