Don't be afraid to sparkle

Don't be afraid to sparkle

Hei! Hadde skrevet dette innlegget forrige torsdag, men glemt publisere det. Smarte meg. Trykket p lagre som utkast. Men hvertfall, p torsdag tok jeg bilder. Lreplanml for denne gangen var

- motta, planlegge, tilrettelegge og gjennomfre et fotooppdrag og vurdere resultat
- planlegge, idutvikle, designe, produsere og vurdere markeds- og mlrettede medieprodukter

Jeg spurte mamma om hun kunne vre "kunden" min. Alts at jeg mottok et fotooppdrag fra henne. S da fant hun et produkt hun ville jeg skulle reklamere for, som ble en neglelakk som er min bestevenn sin (hehe creds, du vet). S vi snakket litt om hva hun ville for dette oppdraget, og hun fortalte at hun ville at produktet skulle kommet godt frem. Jeg trengte ikke ha med hele produktet, men det skulle vre iyefangende og spennende. Ellers ville hun ha noe skrift p, helst ikke noe om selve produktet, men heller et lite slagord.
Illustrasjon: meg. Laget i Adobe Photoshop CS5. Aidas modellen.

Tenkte jeg kunne bruke Aidas modellen som en inspirasjon. S lagde modellen i Photoshop. Aidas modellen bestr da av skape oppmerksomhet rundt produktet eller tjenesten, s interesse for g videre, s et nske om g videre, deretter selve handlingen, alts du gr videre og kjper produktet, og deretter kommer resultatet.
Her er produktet mitt:


Foto: meg, Canon 1000D EOS + 60mm macro. Redigert i Adobe Photoshop CS5.

Attention:
jeg syns produktet i seg selv skaper oppmerksomhet. Neglelakken er veldig rett opp i fjeset ditt, fordi man ikke kan se hele produktet, men et utsnitt. Mens kanskje majoriteten av reklameprodukter viser hele produktet, skaper dette en interessant kontrast med det "vanlige". Dette kan ses p som oppmerksomhetsvekkende.

Interest: interessen for produktet kan heves ved hjelp av typografien. "Don't be afraid to sparkle" eller p norsk, "ikke vr redd for glitre". Hvorfor skal man vre det tenker du kanskje. Ja hvorfor? Det skal vre lov skille seg ut, og vre en egen person, og ved hjelp av dette budskapet, mten det er formulert p, kan interessen for skille seg ut bli strre. Det er ikke alle som tr skille seg ut, s budskapet sier liksom at det ikke er noe gale med det, og ordet sparkle er laget glamorst som ogs kan skape interesse for produktet, ettersom det er noe annerledes enn det man kanskje er vandt til.

Desire: videre nsker jeg selvsagt at nsket om eie produktet forstrres. Ved hjelp av typografiske hjelpemidler og et spennende utsnitt hper jeg det vil f kunden til ville ta steget videre.

Action:handlingen, nemlig skaffe seg produktet. Det kan vre vanskelig f en kunde til endre handling. For det frste m produktet vre bra. Men det handler ogs mye om hvordan produktet fremstilles. Hvis produktet ditt er knallbra, men du reklamerer drlig er det ikke overraskende om du taper p det, at kunden ikke endrer handling.

Satisfaction: resultatet. Blir forbrukeren fornyd, blir forventningene innfridd? Her spiller det mye p selve produktet. Man m jo nesten bare hpe p at produsenten sitt produkt holder ml. Det kan vre vanskelig skulle mtte lage reklame for noe du ikke sttter, selv om det er noen en kanskje kommer til mtte gjre. Og ikke bare om du selv ikke sttter det, men om produktet faktisk er drlig og ikke innfrir det som blir lovet. Man vil jo ikke fle at man lurer forbrukerne. Det vil gi deg og produsenten et drlig omdmme.

S en liten egenvurdering til slutt. Jeg syns det var veldig gy jobbe slik som dette! Litt annerledes enn dra ut p fotooppdrag alene. Tror dette er en mte jeg kan jobbe p flere ganger. Jeg syns ogs at produktet ble veldig stilig! Er fornyd med resultatet, det ser glamorst ut, og om jeg hadde sett en slik plaktat i et blad, eller i byen, hadde jeg blitt veldig fristet til kjpe produktet. Vet ikke om det er fordi reklamen var s fantastisk bra, men her er det vel heller produktet sin skyld for min del. Jeg kunne sikkert gjort det litt annerledes, men syns ikke det jeg gjorde var s gale. Det fikk en slags luksus-i-hverdagen-preg over seg p en mte. Et fint budskap fler jeg, at glitre trenger ikke koste tusenvis. Og du skal ikke vre redd for skille deg ut.

Om du hadde sett dette i et blad, hvordan ville du handlet?


3 kommentarer

Rebekka

01.des.2011 kl.13:04

Gud, du er s flink. Likte det kjempegodt! Fint slagord, det passer godt. Vil veldig gjerne kjpe neglelakken, hehe <3

sunniva

01.des.2011 kl.17:41

fin neglelakk pusen <3

Benedikte

02.des.2011 kl.22:04

h, sykt kult!

Skriv en ny kommentar

hits