Konsertplakat

Round 3

Heei! 

Tredje runde bloggvurdering! Jeg tenkte jeg kunne sette opp innlegget som jeg har gjort de to andre gangene. Blir et langt innlegg som helst er ment for rektor.

Arbeidet mitt opp mot vurderingskriteriene
(Kopierte vurderingskriteriene fra forrige gang, og endret på det som har endret seg i bloggen.)
Utseende: bloggen min har et ryddig utseende, men gjennomført orden og det er ikke vanskelig å "finne fram".
Design og orden (sideelementer): syns det ser strukturert ut med blant annet menyen, sideelementer som f.eks. de bildene jeg har på siden, gir bloggen et ikke altfor strengt utseende. Har i denne runden addet en dropdown meny, som jeg har litt problemer med, men prøver å få fikset. Menyen er som den skal, men når man trykker innpå innleggene blir bloggen helt annerledes.
Bildebruk: i samsvær med innlegget.
Kildebruk og hyperlinker: jeg henviser til kilder om jeg bruker det. Bruker hyperlink for å få et mer profesjonelt utseende.
Struktur, tags og overskrifter: synes bloggen min er ganske strukturert selv om jeg har et litt personlig utseende. Bruker ellers tags/stikkord, og overskriftene relaterer til noe av innholdet i selve innlegget.
Bruk av pekere i teksten: tar lenker der det faller naturlig på f.eks. navn på folk jeg nevner som har blogg. Skriver og har opplyst at dette skrives i kursiv, selv om også andre ting gjør det.
Faglig innhold: bruker litt faglige uttrykk, blogger om foto i denne runden. Husker å ta med læreplanmål og hva som kreves i måloppnåelse om dette er relevant for det selve fotooppdraget.
Tittel blogg: henviser ikke mye til at dette er en fagblogg, men er litt fengende og det er lett å huske. Står nevnt i header at det er fagblogg.
Tittel blogginnlegg: gir litt oversikt over hva som forventes å finne i blogginnlegget.
Tekst: ingen/få skrivefeil, skriver med et personlig preg og et klart poeng.
Leseromtanke/målgruppe: stiller spørsmål til lesere for å inkludere dem, og prøver å ha en "diskusjon" slik at bloggen ikke blir en enveiskommunikasjon. Jeg mener at målgruppen min er VGS elever og henvender meg til dem ettersom dette er en fagblogg.
Opphavsrettigheter: tar ikke ting jeg ikke eier uten tillatelse eller uten å linke til eieren. Har forståelse for hvordan man lenker og oppgir kilder om brukt.
Kommentarer til dine medelever: når jeg kommenterer kommer med konstruktiv kritikk, holder meg saklig, er oppriktig og engasjert. Har ikke kommentert så mye bør bli flinkere til det, fordi jeg syns selv at det er gøy med respons, og burde derfor gi respons til andre.
Oppfølging av faglig arbeid: har hatt en del problemer med blogg.no, så innleggene har lagret seg som utkast ikke postet, passer nå ekstra på. Har innlegg utover de obligatoriske.


Foto: skjermbilde fra bloggen min.

Bloggprosessen
Jeg valgte å ha blogging igjen på en tredje, og litt kortere runde. Jeg endret litt på designet, fikk meg ny header som gjorde det litt mer motiverende. Fikk også sekser forrige gang, som jeg håper jeg kan opperettholde, og syns det er kjekt å jobbe med det som mål. Å dele arbeidet sitt og få tilbakemelding er jo blitt som en del av skolen nå føler jeg. Det er fint å høre hva andre mener om tingene man lager, for å få et større perspektiv på hva som er bra og hva som kan bli bedre. Bloggen er ment for medieelever, eller kanskje folk som har lyst å begynne på medielinjen som kan få innblikk i hvordan det er.

Prioritering
I denne runden har jeg valgt å ha fotoblogg. Men jeg har fortsatt vært litt innom design og koding, for jeg var litt lei den gamle headeren og menyen, så menyen har jeg jobbet veldig med. Jeg har hatt innlegg som inneholder både tekst og bilder, som da også kan gi meg litt mer erfaring i media som tverrfaglig, det å kunne skape et medieprodukt og vurdere sitt eget arbeid. Det er det jeg liker best å skrive om. Oppgaver har vært fritt, og jeg har utformet de litt selv, selv om det ikke er konkrete oppgaver jeg har fulgt i denne runden, så har jeg passet på å finne læreplanmål før jeg går ut å fotograferer. Da blir også teksten i innlegget relevant for innlegget og bildene som er postet.

Egen evaluering
Jeg syns at jeg har gjort en god jobb med innleggene mine og selve helhetsinntrykket jeg har skapt på bloggen. Det er lett å skrive når jeg har valgt meg ut læreplanmål på forhånd, for da vet jeg akkurat hvordan jeg vil ha innlegget og bildene. Jeg kunne ha postet litt flere innlegg, men ettersom dette var en relativ kort prosjektperiode syns jeg ikke det er for lite innlegg. Foto er noe som interesserer meg veldig og derfor velger jeg å bygge opp innlegget rundt det. Personlig syns jeg ikke innlegg der det er et bilde som ikke passer til teksten er så kjekk å lese, så jeg blogger litt slik som jeg liker å lese selv. Som sagt er jo dette en blogg rettet mot medieelever, så det er nok ikke så gøy for andre å lese de lange innleggene, men bildene føler jeg alle kan "ha glede av".

Videre jobbing
Hvorvidt vi skal fortsette med bloggen er jeg usikker på. Det nærmer seg eksamen og sommerferie, og etter det blir jo det tredjeklasse, tror ikke vi skal ha prosjekt, hvertfall ikke i så stor grad som vi har hatt. Men jeg vil kanskje oppdatere litt, om jeg tar noen bilder jeg er fornøyd med, eller vi har oppgaver på skolen som kunne passet seg på bloggen. Ellers er jeg fornøyd med designet som det er nå, men må fikse litt med menyen hvis vi skal fortsette med blogg, utover det har jeg ikke noen andre planer.

Måloppnåelse
Avslutningsvis skulle vi se hvordan vi selv følte måloppnåelsen til bloggen vår var, og jeg føler at min er over middels. Fokuset har gått fra først design, til så innlegg, og nå i tredje runde litt av begge (selv om det meste er på selve innleggene). Syns jeg har jobbet godt med innleggene og at de passer fint for målgruppen min. Så håper nå jeg har klart å opprettholde karakteren min.

Snakkes!

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits